Tuesday, May 17, 2011

Tinta Kasih Buat Sahabat

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Selawat dan salam buat baginda kekasih Allah contoh terbaik ikutan zaman Nabi Muhammad s.a.w, kaum kerabat serta sahabat2 baginda yang dirindui. Salam berkirim doa buat kedua ayahanda dan bonda tercinta yang telah kembali ke sisi Pencipta. Moga aman bahagia di sana berteman kasih dan redha Allah...amin Ya Allah...salam penuh tulus kasih sayang buat sahabat2, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah...alhamdulillah saat ini masih dipinjamkan nikmat iman dan islam kurniaan Allah....subhanallah...indahnya islam manisnya iman...


Allah...lama dibiarkan laman kasih ini tidak berisi. Rindu sebenarnya untuk berkata-kata. Hari-hari yang dilalui bukan tidak pernah ada "point" untuk menulis. Tidak mengira tempat hati ini sentiasa rindu untuk mengolah bicara meluah rasa yang terpendam. Kadang-kadang waktu makan,belajar dan bekerja keinginan itu datang meronta-ronta. Dan kadang-kadang "point"nya sudah ada tetapi emosi pula yang tidak bersedia. Ana tidak mahu coretan yang terhasil di sini bercampur dengan emosi yang penuh ketegangan. Biarlah ia memang benar lahir dari kotak hati. Memang lama ana biarkan laman ini sepi namun seringkali juga menjenguk kerna rindu. Alhamdulillah...kesihatan semakin beralih ke kondisi  yang agak positif berbanding 2 ke 3 minggu yang lalu. Hampir sebulan kondisi badan tidak stabil,lemah tidak berdaya. Sampai suatu ketika rakan sebilik ana menyangka ana sudah "tiada" kerna sewaktu ana tidur dilihatnya badan ana pucat yang teramat pucat katanya. Siap memastikan suhu badan dan letakkan jarinya di hidung ana...aduhai teman yang seorang ni...terima kasih yea prihatin pada temanmu ini...(^___^)


Dan sekarang dalam proses untuk "refresh" kembali keadaan badan ana supaya semakin sihat dan semakin bersemangat untuk meneruskan misi pengembaraan di bumi Tuhan...ini adalah ikhtiar..namun jika anugerah kesihatan yang kurang baik ini adalah bahan ujiNya buat ana untuk lebih dekat denganNya ana redha.


‎~ Ya Allah. andai kesakitan ini bahan ujiMu untuk ku maka ku pohon padaMu redhakanlah hati ku untuk menerima segala ketentuan ini dengan penuh rasa kesyukuran dan kehambaan padaMu. Amin Ya Rabb ~ 


Biarlah badan ini menanggung kesakitan andai dengan keadaan itu lebih mempertautkan hati ini padaNya. Ana juga insan biasa yang kadang-kala lemah terduduk jua bila diuji. Saat-saat begini sentiasa DIA hadirkan ana sahabat-sahabat buat penguat diri. Suatu ketika pada waktu ana tidak berdaya menghadapi ujian kesakitan itu jua ujian lain yang beriringan serentak,ana menghubungi salah seorang adik kesayangan anugerah Allah. Ana berbalas sms dengan adik mohon doa darinya...mungkin berkat doanya jua ana beransur sihat. Alhamdulillah syukur pada Allah...terima kasih adik! (^___^)


Antara smsnya yang berjaya mengetuk pintu kekuatan hati ana..."akak sudah lama bertahan dengan ujian demi ujian.teruskanlah bertahan hingga nafas yang terakhir kak" Allah...berdetak hati saat ana membaca ayat  ini...ya benar kata-kata adik...ana sudah bertahan dengan ujian demi ujian sejak kecil lagi. Kenapa tidak untuk kali ini...

"Allah yang memberikan ujian DIA jua yang memujuk dengan bahasa dan kehendakNya"

Tak percaya? Cuba kalian singkap kembali waktu-waktu yang pernah diuji dan renungkanlah kembali bagaimana kalian beroleh kekuatan setelah berasa lemah saat diuji. Fikir-fikirkan bagaiman kalian boleh senyum kembali dan berada sebagaimana hari ini sedang suatu ketika dulu pernah menangis,merintih lemah tidak berdaya mengharung segala ujian yang datang...jika pada jawapan itu ada yang mengatakan..

"ooo...kawan baik saya yang datang pujuk saya " mungkin boleh cuba mencari jawapan pada persoalan ini.."macam mana kawan baik saya boleh datang pujuk saya masa saya sedih?" (^__^)

"erm...masa saya tengah sedih-sedih tu ada makcik datang dan nasihatkan saya..." mungkin boleh cuba bertanya soalan ini..."errr...siapa yang gerakkan hati makcik ni datang pada saya?" (^__^)

"kalau saya sedih ke marah ke kecewa ke kejap je..lepas tu ok la..x payah ada sape2 pun pujuk.." mungkin boleh cuba bertanya soalan ini.."siapa yang buang perasaan sedih,marah dan kecewa tu dari dalam hati saya sedangkan tak ada siapa-siapa pun tahu saya tengah sedih dan kecewa?" (^__^)

"dulu saya selalu gagal dalam exam..tapi sekarang saya dah jadi cikgu.." mungkin boleh cuba bertanya pada diri..."siapa yang beri saya kegagalan dan siapa pula yang memberikan saya rahmat dapat jadi cikgu.." (^__^)

Galilah jawapan-jawapannya dari dasar hati...benar jika mengatakan insan-insan di sekililing kita yang mendidik kita untuk jadi kuat. Tapi harus kita sedar bagaimanakah insan-insan ini didatangkan kepada kita dan dari mana mereka beroleh kata-kata untuk memberikan kita kata-kata perangsang untuk menjadi seseorang yang terus bersemangat dan kuat menghadapi pancaroba kehidupan...

"Tidaklah berlaku sesuatu itu melainkan dengan izin dan kehendak Allah yakni Tuhan bagi sekalian alam"

Tidak mampu untuk kita menggerakkan hatta walau satu jari sekalipun jika Dia tidak mengizinkannya untuk bergerak....

Syukur pada Allah yang telah menganugerahkan ujian buat diri ini dan menghadirkan ana sahabat-sahabat untuk menyegarkan kembali semangat diri. Cukup indah bahasa pujukanNYA. Terima kasih pada sahabat-sahabat,adik-adik dan kakak-kakak yang sentiasa mengadakan diri kalian buat insan kerdil ini. Hanya Allah mampu membalas jasa kalian. Moga kalian berbahagia dunia dan akhirat sahabatku...Amin Ya Rabb.

Buat adik-adik tersayang...akak sayang adik-adik semua! syukran kerna sentiasa meniupkan semangat, menemani saat diri ini sedang sakit mahupun berduka...

Buat sahabat-sahabat tersayang...ukhti saeidah,ukhti isma,ukhti nadzirah...ana juga sayangkan kalian! syukran jazilan sahabat kerna sentiasa bersama suka duka.

Buat kakak-kakak tersayang...syukran atas kasih sayang dan doa-doa kalian...

"Barakallahulakuma wa baraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma fil khair." Semoga Allah memberkatimu ketika senang dan susah & sentiasa mengumpulkan kamu dalam kebaikan..Amin Ya Rabb...(。◕‿◕。)

Ya Allah...bantulah hambaMu ini untuk terus menulis dengan hati yang ikhlas hanya keranaMu. Mudah-mudahan dari hati yang bersih itu akan mampu menyentuh hati yang berkeinginan pada sesuatu yang lebih bersih...insyaAllah....Amin Ya Rabb...


Alhamdulillah...Terima Kasih Allah
kerna telah mempertemukan ku dengan sahabat-sahabat ku ini.

Terima Kasih Sahabat Untuk Segala-galanya

Wassalam buat para tetamu pilihan Allah....moga dengan rahmat Allah akan membuka hatimu dan hatiku untuk lebih mencintai ALLAH...(。◕‿◕。)




4 comments:

Bidadari Besi said...

assalamualaikum kak sayang...

subhanallah...lama sungguh menunggu coretan dari mu, akhirnya DIA gerakkan jari2 jemari itu utk bertinta kembali...[^_^]

"tidak Allah s.w.t. ambil sesuatu melainkan menggantikannya dengan yang lebih baik".

sayang akak juga, moga terus bertahan dan kuat hingga nafas yg terakhir kak...ameen...[^_^]

.:Cinta Rabbi.: said...

Salam buat shbtkku syg cik wan....
Allahu Akbar!...sungguh nikmat kurniaan Tuhan ini buat kita. ida terharu bila nama ida turut wan letakkn sbg shbt tersyg wan..bertuahny diri ini bila dihargai oleh seorg shbt seperti wan. Ketahuilah derita kita sama, gembira kita jua sama. Semua ini hadiah dari Yang Maha Esa :)..alhamdulillah~~~

Raudhatul Sakinah said...

Wa'alaikumussalam w.b.t adik sayang...

ada orang tunggu yea...hihi..maaf yea..alhamdulillah..lama juga akak nak siapkan artikel ni..hampir2 saja mahu dibiarkan kaku di peti simpanan draft..alhamdulillah3..siap dan boleh dibaca...(^__^)

Amin Ya Rabb...syukran dik atas doa2 mu yang sentiasa ada buat akak..sayang adik..(^_^)

Raudhatul Sakinah said...

Salam kembali buat sahabatku sayang ukhti saeidah...

Alhamdulillah..Allah mempertemukan kita dengan laluan yang cukup indah...moga kekal bersahabat n berukhwah dalam keimanan serta ketakwaan padaNya...Amin Ya Rabb...(^_^)

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates